Istället för sexualmoralism – kritik av kapitalismens kommodifiering av människans sexualitet

Jag följer porrdebatten mellan opinionsbildaren Peter Rung, barnmorskan Katarina Svensson Flood med flera. Mina suckar varvas med deras oklara definitioner av pornografi och inkonsekventa perspektiv.

Heterogen genusdualism

Porrkritiker som Rung bygger argument utifrån premissen att män är “skadade sadister” och kvinnor “hjärntvättade” (sic!) offer. Men enligt statistik är 35 % av de som tittar på porr kvinnor (Pornhub, 2019). Vi kan också utläsa exakt vad de söker efter, vilket inte skiljer sig nämnvärt från det män knappar in.

Det sticker nog i Rungs ögon, eftersom det inte passar in i hans världsbild, när jag påpekar att kvinnor oftare än män söker efter termerna “double penetration”, “gang bang” och “threesome.” Tydligen behöver vi idag inleda med att konstatera att kvinnor är sexuella subjekt.

***

Jag har svårt att förstå syftet med alla krönikor. För resultatet av denna skuldbeläggande porrkritiska debatt är mer skam och stigma. Det sörjer jag. Jag vill inte att tonåringars – varken pojkar, flickor, transpersoner eller icke-binära – sexualitet präglas av mer skam; vi är många som vet vad det gör med ens psyke.

Det som kommer ur denna debatt är mer konflikt och splittring mellan kvinnor och män. Framförallt befäster det könsdifferentieringen och genusdualismen. Vi får svårare att mötas. När ska vi på allvar se varandra som människor, med samma inre längtan och önskningar, och inte som separata kön?

Porrkritikernas utgångspremisser skadar alla – såväl kvinnor som män. Och alla de som inte ens får plats i denna debatten.

Attic, Grekland, 510 f Kr.

Attic, Grekland, 510 f Kr.

Mesopotamien, Irak, 2000 f Kr.

Mesopotamien, Irak, 2000 f Kr.

Pornografi som kommodifiering i kapitalismen

Kommodifiering och varufiering av människors kroppar och sexualitet är ett kapitalistiskt problem, och sett ur den vinkeln finns mycket kritik att rikta mot porrindustrin.

Om kritiker attackerat pornografin utifrån det perspektivet: att porrindustrin är en kommodifierande industri där människors kroppar exploateras, så hade det varit en annan sak. Om porrkritiker hade en önskan att avveckla det ekonomiska system som gör denna exploatering möjlig. Om de hade kritiserat kapitalismen som ekonomiskt system, ett där kapitalet tränger sig in i människors kött och blod, kropp och sexualitet. Ja, då hade det varit en helt annan sak. Jag vill också avveckla porrindustrin.

Men det gör dom inte. Utan de kritiserar innehållet och formen i porr och därmed i sex. De menar att vissa sexualpraktiker degenererar människor (i.e. män) och deras psyken. Vissa praktiker är “kvinnoförnedrande våldssex”, men inte andra praktiker. Det är enbart (historielös) sexualmoralism.

Somliga talar om “certifierad eller feministisk pornografi”. Men jag anser inte att problemet är innehållet i pornografi (vem ska avgöra var skiljelinjerna går för vad som är en etiskt korrekt sexualpraktik?). Utan jag anser att problemet är att vi konsumerar sex som en vara; en marxistisk analys av porrindustrin.

Kama Sutra, Indien, 400 f Kr.

Kama Sutra, Indien, 400 f Kr.

Ett annat stort problem med porrdebatten är att för kritikerna så definieras pornografi som sajter som Pornhub.

Men för oss andra som har en mer nyanserad bild av pornografi och erotik så är det filmer, foton, sexklubbar, konst, forum, bloggar, litteratur, performance och en hel erotisk sfär vi lever med – även utanför kapitalets logik. Det är därför vi krockar. För många är erotik en naturlig del av sexualiteten, och inte varken kommodifering eller konsumism i kapitalismen.

***

Det var viktorianska Storbritannien som under 1800-talet myntade ordet ”pornografi”, grekiska för ’skildring av prostitution’. De stämplade alltså pornografi som något som hängde ihop med de fallna, prostituerade kvinnorna – inte något som hängde ihop med människors sexualitet.

Staten och kyrkan avskydde pornografin, av moraliska skäl, men även på grund av att pornografin på denna tiden fokuserade på aristokraters och kungligheters missgärningar; pornografi var kritik mot den europeiska eliten.

Tempelvägg i Khajuraho, Indien, 950 e.Kr.

Tempelvägg i Khajuraho, Indien, 950 e.Kr.

Erotiken har funnits långt före viktorianer moraliserade kring sex. Erotiken har också funnits långt före privategendomens uppkomst (även kapitalismen), kommersiellt sex och kommodifieringen av människors kroppar och sexualitet. 

Det moraliserande vi ser idag kring sexualitet och olika former av sexpraktiker är ett direkt arv från viktorianska epoken samt en del av västerländsk och europeisk idétradition.

Det var när väst koloniserade Indien, Afrika m.m. som de exporterade sin kristna, strikta syn på sexualitet, kön och sexpraktiker dit.

Antropologen Maiko Kodaka skriver om japansk sexualhistoria: “Hela idén med obscenitet är en västerländsk konstruktion, det kommer från kristna värderingar som ofta stigmatiserar sex”.

Läs artiklarna om kolonialism:

Shunga, Japan, ca 1000-tal.

Shunga, Japan, ca 1000-tal.

Att ‘skydda’ barnen

Slutligen menar vissa att denna debatt handlar om barn, och att skydda barn. Genom till exempel porrfilter. 

För det första är pornografi och erotik så brett att det blir en omöjlighet att skapa filterbubblor. Är shibari porr? Nakna kroppar då? Vad ska vi plocka bort ur barns värld och inte?

Vem definierar vad som är porr? British Board of Film förbjöd år 2014 kvinnors utlösningar i film, medan mäns ejakulationer fortfarande är lagliga. Vem som definierar vad som är porr, är en ödesfråga.

För det andra. Något som är bättre än filter: Att prata med barn. Att visa barn. Att lyssna på barn. Att utbilda barn. Att förklara vad det är, var det finns, vad det handlar om. Att inte moralisera kring lust och sex. Att vara tillåtande inför barns nyfikenhet och egna sexualitet.

Porrfilter påminner mycket om religiös uppväxt där man förbjuder t.ex. sex före äktenskap och alkohol. Lägger locket på, ignorerar, vägrar erkänna dess existens.

Det gör inte att barn och unga inte utforskar detta. De får utforska allt det där, men utan vuxenvärldens bildande, kloka trygghet. Det är att göra barn en otjänst.

Slutligen

Lyssna på utbildade sexologer och erkända organisationer som RFSU. De vet vad de gör. Tänk igenom porrkritiken före: Kritiserar du innehållet/sexpraktikerna, arbetsvillkoren eller det ekonomiska systemet? Håll saker separata och ha alltid med dig det sexualhistoriska perspektivet.

Avkolonisering är en del av den sexuella revolutionen. Antikapitalism är en del av den sexuella revolutionen.

***

Lästips: Även feminister behöver sexualundervisning på Arbetet.se

Föregående
Föregående

Anorektikerns negativitet

Nästa
Nästa

Klimatkrisen och en boomers sista dödsryck