Tankar om våld

Det finns våld man alltid vill förstå.

Som varför en 19-årig ung man mördade två lärare på Latinskolan. ”Kan ha lidit av en allvarlig psykisk störning”, säger Rättsmedicinalverket efter att en mindre sinnesundersökning har utförts. 

Det finns våld man aldrig vill förstå.

Som varför upploppen avlöser varandra en påskhelg. Hjärtan i brand som skriker ”se oss, hör oss, lyssna på motståndets språk”. De ohördas röst! som Martin Luther King kallade upplopp. För få lyssnar, för få vill förstå beteenden som är en respons på – nej, som William Chambliss beskrev det ”ett fullkomligt rationellt svar på” – alienation, utsatthet, diskriminering, rasism, fattigdom och hat.

Det finns våld man alltid hanterar strukturellt.

”Det här ska inte fortsätta”, säger Rikspolischefen om upploppen. Hela det politiska spektrat bedriver lag och ordning-politik och delar av opinionen gläds när polisen får mer resurser, fler anställda och mer brutala och repressiva befogenheter. Åtgärderna riktas kollektivt och strukturellt mot motståndets kroppar.

Det finns våld man aldrig hanterar strukturellt. 

Säpo har varnat för en upptrappning av högerextremt våld. Ändå är den närmsta förklaringsmodellen till hands alltid ett individualiserande av en struktur, ett psykologiserande av en ideologi. De tre skolattackerna i Skåne det senaste året utfördes samtliga av män med någon slags koppling till högerextremism.

Det finns våld som inte ens ses som våld.

Som när högerextrema åker på provokationsturné för att bränna koranen. Ett symboliskt, men också konkret och materialiserat, sätt att säga ”jag hatar er, jag hatar dig, brinn upp”. Som att det finns 33 000 människor utan ett hem, men står 200 000 tomma hus i Sverige. Som när arbetaren på Foodora springer upp för trappan om och om igen, men knappt kan leva på den lön som blir kvar när ägaren lagt profiten under sig. Här är våldet – våldet på vår tid, vår potential, våra kroppar och vår existens – nästan för abstrakt för att uppfatta.

Och så finns det dom som har våldsmonopol.

Den tunna blå linjen. Som i ena stunden använder media för att basunera ut propaganda, som säger att de är måltavlor, rädda för sina liv; och som i andra stunden avslutar andras. Som löper amok med batong, med kroppar, med ord. En våldsapparat sammantvinnad med nationalstaten och kolonialismen, skapad för 150 år sedan med målet att forma och disciplinera en under- och arbetarklass. Under upploppen i Norrköping sköt polisen mot tre demonstranter.

Konfliktlinjer skärps just nu, mycket tid utspelar sig under kort tid.

1. Det finns en högerextrem ideologi som hatar (hetsar, mördar, splittrar).
2. Det finns hatade som gör motstånd.
3. Och så finns det finns våldsapparater som reagerar på motståndet – inte hatet. 

1. Det finns ett kapitalistiskt system som denna högerextremism härrör från. Det finns en kapitalistisk ekonomi som exploaterar (segregerar, mördar, alienerar).
2. Det finns exploaterade som gör motstånd.
3. Och så finns det tyvärr delar ur ett samhälle som reagerar på motståndet – inte exploateringen. 

Det finns våld. 

Det finns motstånd. 

Vi måste skilja mellan dom.

Motståndet mot den liberala demokratin och borgerliga staten är vårt.

Så visst, läs denna text. Men lyssna sedan på kamrater med hjärtan i brand, lyssna på kamrater som skriker.

Föregående
Föregående

Varför infördes abortförbud?

Nästa
Nästa

Kartläggning av (serie)mördares bakgrunder