Kristendomen som verktyg i kolonialismen: dess roll i alt-right-högerns idé om den västerländska civilisationen
Kapitalet har krigat sig fram, med svärdet i ena handen och korset i den andra. Genom korståg, slavhandel och häxprocesser, via missionärer och kolonisatörer.
Kristendomen som överbyggnad i det kapitalistiska produktionssättet
Kristendomen och kolonialismen är tätt associerade med varandra, eftersom protestantismen och katolicismen var statsreligioner I många europeiska kolonialmakter. Kolonialmaktens våldsverktyg var allt som oftast den kristna ideologin. Genom den kristna ideologin förtryckte, anpassade man – ibland utrensade – hela folkslag och länder.
Kristendomen är överbyggnaden som legitimerar den ekonomiska basen. Kristendomen är verktyget för att underkuva människan det kapitalistiska produktionssättet.
Chinua Achebe skriver:
”Missionärer har varit en av de mest effektiva instrumenten i kolonialismen. De har använts som ett verktyg för att kontrollera och underkuva ursprungsbefolkningar. Genom att tvinga på deras religion och överlägsenheten hos sin egen Gud, satte de i rullning det herravälde och den exploatering vi ser än idag.”
Proud Boys i USA; Sverigedemokrater i Sverige; högerpopulister i Frankrike. De säger att det inte handlar om rasism, eftersom det inte handlar om ras. Några av dem har “till och med svarta i sina rörelser”, påpekar de. De säger att det inte handlar om rasism, utan om att upprätthålla den västerländska civilisationen.
Var de misstar sig, vet ni precis som jag. Den ”västerländska civilisationens” framväxt är synonymt med det kapitalistiska produktionssättets framväxt. Ett ekonomiskt system, som sedan dess början, exproprierat och exploaterat människor och mark för profit. Genom transatlantisk slavhandel, häxjakter och straffkolonier. Vita män, med deras institutioner och våldsmonopol (polis, militär) som underkuvat svarta, kvinnor och ursprungsbefolkningar.
Cecilia Khavar i USA-podden, 31 oktober 2020: ”…folk från landsbygden, dom pratar om vapenfrågan, abortfrågan och den kristna tron. Det är liksom ’faith, family, freedom’ som dom tar upp. Jag träffade en man i en småstad i North Carolina som sa att det här valet är ett slag om det goda mot det onda. Han pratade om Trump som en man av folket, mot demokraterna i träsket i D.C. som inte bryr sig om kristna värderingar.”
Den västerländska civilisationen är vit, manlig och kristen. Det är därför Trump håller upp en Bibel framför kyrkan; därför statschefen i Sverige enbart kan bli avsatt genom att inte tillhöra ”den rena evangeliska läran”; därför Sverigedemokraterna i sitt principprogram skriver att “kristendomen är intimt sammanvävd med den svenska kulturen och identiteten” – det har dom helt rätt i.
Missionärer konverterade, kolonisatörer förslavade
Missionärer var några av de tidigaste “upptäckarna” i centrala och södra Afrika. 1840 skickade man dit David Livingstone. Missionärernas arbete föregick ofta kolonisatörernas – de båda såg allt utanför den västerländska civilisationen som underlägsen.
Jan H. Boer från Sudan United Mission (missionärer som startade 1904) skriver:
“Kolonialism är en form av imperialism baserad på ett gudomligt mandat och utformat för att ge befrielse – andlig, kulturell, ekonomisk och politisk – genom att dela välsignelserna från den kristna civilisationen i väst med ett folk som lider under satanisk förtryck, okunnighet och sjukdom, utförd av en kombination av politiska, ekonomiska och religiösa krafter som samarbetar under en regim som söker nytta för både härskare och härskare."
För många europeiska nationer symboliserade kristendomen själva den västerländska civilisationen. Allt som tolkades som magi, häxkonster, ockultism skulle utplånas och ersättas av kristen religiositet. Den satt på den ”rätta” moralen. Missionärer skulle “utbilda och reformera” olika ursprungsbefolkningar, som blev rånade på sina tidigare trossystem, och påtvingade kristendom.
Kolonisatörerna och de europeiska stormakterna (däribland Sverige, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna) använde kristendomen och missionidén som verktyg för att ockupera mark och homogenisera ursprungsbefolkningar.
Missionärerna konverterade, kolonisatörerna förslavade. Kristendomen legitimerade den kapitalistiska exploateringen. Kolonierna styrdes ofta av religiösa ordningar som augustinierna, franciskanerna, jesuiterna och dominikanerna.
Frantz Fanon skriver i Jordens fördömda (min övers.):
“Kyrkan i kolonierna är det vita folkets kyrka, främlingens kyrka. Hon kallar inte urfolket till Guds vägar, utan kallar till den vita mannens vägar, mästarens vägar, förtryckarens vägar.”
En mans frihetsideal – en annan mans förslavning
För att implementera ett helt nytt samhällssystem, måste man parallellt förändra människors tankar. Där har kristendomen spelat en stor roll i kapitalets våldsamma expansion. De materiella villkoren, den ekonomiska basen, formar människans tankar. Men människans tankar bidrar också med att bibehålla och upprätthålla basen. Där har kristendomen spelat en stor roll i kapitalets fortsatta dominans.
Kristendomen, med sin cartesianism och filosofiska idealism, var ett perfekt ideologiskt underlag för den positivistiska kapitalismens grundande fäder. Kristendomen är överbyggnaden till den ekonomiska bas man framdrev.
Idag ser vi inte på missionärer som de helgon de tidigare betraktades. Det kan vi tacka medborgarrättsrörelsen, antikolonialismen, marxismen och den ökade sekulariseringen för.
Missionärer var imperialister, som tvingade ursprungsbefolkningar till disciplin och lydnad, till homogenitet, till underkastelse. Inte enbart under kristendomen – utan under kapitalet och nationalstaten. Och alltid underkastade den vita “civiliserade” mannen. Det är hans institutioner.
En mans frihet innebar en annan mans förslavning.
Frantz Fanon skriver i Jordens fördömda (min övers.):
“Våld i kolonierna har inte enbart som mål att hålla dessa förslavade män på en armlängds avstånd; målet är att avhumanisera dem. Man kommer att göra allt för att utplåna deras traditioner, ersätta deras språk med sitt eget och förstöra deras kultur.”
Disciplinering av kropp och sexualitet i den kapitalistiska arbetsdelningen
Under upplysningstiden la den katolska kyrkan ner ett massivt arbete på att sprida kristendomen i “Den nya världen”, och för att omvända ursprungsbefolkningar runtom i världen.
Denna era kopplar Silvia Federici ihop med häxprocesserna. Kristendomen fungerar här som en disciplinerande metod; att jaga och utplåna kvinnor som på olika sätt hindrade den tidiga kapitalackumulationen i framväxten av handelskapitalism. Kvinnor som inte anpassade sig till den nya kapitalistiska världsordningen brändes på bål. I Europa och USA, men även i Indien, Spanien, Afrika och på andra platser.
Under 1500-talet dokumenterade europeiska, kristna missionärer den polyteistiska och queera inställningen som fanns i olika afrikanska religioner. Missionärerna tyckte att afrikaner behövde “renas” med kristendomen. Det här är roten till dagens homofobi i exempelvis Uganda. Det var alltså kristna missionärer som påtvingade striktare sexualmoral och sätt att forma kärleksliv, samliv och sexliv.
Något som givetvis går hand i hand med den kapitalistiska arbetsdelningen och sätt att forma samhället: i.e. kärnfamiljen med den gratisarbetande, konsumerade hustrun i hemmet och den arbetande, producerade maken i fabriken. Kapitalet kräver denna disciplinering av sexualitet och kropp – kärnfamiljen är en struktur i strukturen.
Detsamma gäller Indien, som är kama sutran, tantran och erotikens tidigare nav. Det var britterna som tog med sin strikta, viktorianska sexualmoral när de koloniserade Indien på 1700-talet. Britterna exporterade alltså sin omoderna, dualistiska syn på kön, sex och kvinnors kroppar till Indien.
I västra Indien pågick häxprocesser och mord på kvinnor under 1840-talet. Det skedde under den sociala kris orsakad av kolonialmaktens attacker på ursprungsbefolkningar som levde i skogarna. På dessa platser hade kvinnor stor makt, vilket inte var förenligt med den kapitalistiska maktordningen vars system helt vilar på maskulin, vit hegemoni.
Där kapitalet fick liv, dog häxorna.
Överbyggnader: Kyrka och stat
Det kristna arvet är inbakat i många institutioner. De kristna värderingarna får ofta existera utan att bli ifrågasatta. Kristendomen har idag mycket makt, eftersom den är så osynlig. Kristendomen äger många olika maktcentra.
Kyrkan och staten har en osynlig relation och kristna värderingar är en del av vårt liv utan att vi ser det. Så fungerar inte andra religioner på samma sätt. Kristna är därför inte en förtryckt grupp. Däremot är kristendomen en institutionaliserad förtryckande religion.
Kristendomen, med sina missionärer, korståg och häxjakter har varit ett våldsverktyg för produktionssättet kapitalism. Precis på samma sätt som staten, med sina nationalstater, kolonialmakter och slavhandel har varit ett våldsverktyg för produktionssättet kapitalism.
Kyrkan och staten är ofta sammantvinnade på sätt de inte själva yttrar. Kyrkan, alltså kristendomen, är överbyggnaden. Staten är också överbyggnaden. Som vi vet, i enlighet med marxistisk teori, är staten ett kapitalistiskt verktyg för klassherravälde.
Idag är funktionen för de båda att legitimerar kapitalismen. Att nedmontera kyrkan och staten är att börja nedmontera den ekonomiska basen.
Utbredning av kristendomen i kolonier
Kapitalism är våld. Den har expanderat genom våld. Genom kolonialism, genom krig och imperialism. Genom att använda kristendomen som ideologi och kristna missionärer som redskap i denna exploatering av mark och människor, denna totala förintelse av hela folkslag, är kristendomen – kristenhetens institutioner och ideologi – också våld.
Det är svårt att kritisera kristendom. De flesta brukar lägga in någon brasklapp: “Jag har inget emot kristendomen, men…” Varför inte säga att man som antiimperialist har mycket emot kristendomen? Det här är inte en fråga om enskilda individers religiösa trosutövning; människan får tro på exakt vad den vill, olika gudsfigurer inkluderat. Men det tillintetgör inte det faktum att kristendomen ligger bakom både hatiska skrifter, kolonialism, prästbetyg, häxjakter, Magdalenahem och korståg.
Kristendomen har ägnat två tusen år åt att bli den dominerande religionen. Kristendomen är utbredd på platser där den har hållit hand med kapitalet i sin koloniala expropriering och exploatering: Spanien, Sydamerika, delar av Afrika, Indien m.m.
Amerika blev kristnat när Storbritannien koloniserade marken och människorna under 1500- och 1600-talen. Idag är 25 % av amerikanerna evangelister. Trump ses som Guds sändebud.
Militarisering i den homogena västerländska civilisationen
Under Black Lives Matter-rörelsens crescendo fällde och vandaliserade folket statyer: Slavhandlare och kolonisatörer. Edward Colston i Storbritannien, King Leopold II i Belgien, Christopher Columbus i USA, Louis De Geer i Sverige. De brände även Biblar, och flaggor.
De fällde överbyggnaden, som legitimerar den ekonomiska basen kapitalism. Folket plundrade och vandaliserade den hegemoni som plundrat och vandaliserat folket; ett samhällssystem som inneburit 400 år av systematisk rasism, kristen hegemoni och inbyggd misogyni.
Det här en förklaringsmodell till högerpopulismens och alt-right-högerns framväxt: de tolkar ökad heterogenitet och progressiva normer som att den homogena ”västerländska civilisationen” är under attack. Sverigedemokraterna skriver i sitt program: ”I Sverige gäller religionsfrihet, men det får inte råda någon tvekan om att vi är kristet land och att kristendomen är normen.”
Överallt i västvärlden går människor till extremhögern och högerpopulismen. I Sverige, USA, Storbritannien, Frankrike. Den här förklaringsmodellen ger en större helhetsbild än förklaringsmodellen att det är missnöjda människor i utanförskap och arbetslöshet som går till högerpopulistiska partier. Att de som drabbats av skenande ekonomiska klyftor på grund av de senaste decenniernas förda politik, hittar sina politiska svar i den extrema högern.
Jag tror istället, vilket den här texten ämnar visa, att människor går till högerpopulismen för att de upplever att den västerländska civilisationen, alltså kapitalismen (i den: rasismen, imperialismen, kolonialismen, patriarkatet, kristenheten) är hotad. De upplever att hela deras existens och politiska grund står på spel. Faith, family, freedom.
Detta förklarar också varför högerpopulismen/-extremismen till största del består av vita män (som bilden ovan), oberoende av socioekonomisk hemvist. Proud Boys säger: “Vi inväntar nästa inbördeskrig.” De vill försvara den civilisation de upplever är under attack av progressivitet och jämlikhet.
När vänstern fäller statyerna börjar de projektet med att nedmontera kapitalismen; den socialistiska revolutionen pågår nu. Staten svarar på detta motstånd, denna revolutionära rörelse, genom militarisering och upptrappning i våldsmonopol. Sverige gör nu sin största militära upprustning på flera decennier. Stockholm är inpaketerat i Försvarsmaktens våldspropagerande skrämselteknik och reklamkampanj.
När det ekonomiska systemet svajar, då svarar staten med alla medel möjliga. Statens uppgift är att bibehålla den ekonomiska basen kapitalismen. Den gör det med svärdet i ena handen och korset i den andra.
***
Referenser:
The philosophy of colonialism på Scholarblogs
Christianity and colonialism på Wikipedia
Colonization and christianization i Silvia Federicis Caliban and the witch (2004)
Hon ska locka kvinnor till KD – vägrar att kalla sig feminist i ETC
The problem with human rights av Cuck Philosophy
Vad är marxism? (2019) av Alan Woods och Rob Sewell
Why homophobia in Uganda is an issue of colonialism på The Hofstra Chronicle
Sweden embarks on its largest military build-up for decades på The Economist
The Wretched of The Earth (1962) av Frantz Fanon
He wears the armor of God: evangelicals hail Trump’s church photo op på The Guardian
Evangelicals see Trump as a way to get what they want after decades after defeat på The Guardian